July 30, 2022

The Ministry of Justice recognized Bykov, Albats and Mitya Aleshkovsky as foreign agents

By Azlyrics

In addition to the writer, editor-in-chief of The New Times and director of Takikh Dela, the legal entity of the former editor-in-chief of Ekho Moskvy Alexei Venediktov, created by him after he himself was recognized as a foreign agent, was included in the register of media-foreign agents< source srcset="https://s0.rbk.ru/v6_top_pics/resized/800xH/media/img/8/99/756591193349998.webp 800w" type="image/webp" media="(max-width: 400px) and (min-resolution: 192dpi)" >

< /p> Dmitry Bykov

The Ministry of Justice added journalists Dmitry Aleshkovsky and Evgenia Albats, as well as writer Dmitry Bykov, to the register of foreign media agents.

Aleshkovsky— journalist, photographer, director of the online publication “Takie Dela” and co-founder of the Need Help Charitable Foundation. At the end of 2021, he announced his resignation as director of the foundation, explaining that he could not say what he thought and do what he wanted, because he had to constantly assess how this could affect the organization's wards.

In 2022, Aleshkovsky opposed the Russian military operation in Ukraine.

Albats— editor-in-chief of The New Times magazine, which has been published online only since 2017. In February, the publication's website was blocked by the decision of the Prosecutor General's Office after a demand to remove materials about the conflict in Ukraine. The reason for blocking was the publication on the website of information “with calls for mass riots, extremist activities or participation in mass (public) events held in violation of the established procedure, unreliable socially significant information disseminated under the guise of reliable messages.” In May, Roskomnadzor drew up four protocols on administrative offenses for the publication and Albats due to publications deleted three months earlier.

“I was not notified about this,” — Albats commented to RBC on the decision of the Ministry of Justice to declare her a foreign agent, promising to challenge it.

Bykov— writer, poet, publicist, literary critic and teacher, creative editor of the Sobesednik newspaper, member of the Writers' Union of Russia. In the early 2010s, he was especially famous for the Citizen Poet projects. and «Mr good»— within them, he wrote satirical poems on current events, taking as a basis the works of the classics of Russian literature.

Bykov was an active participant in the rallies of 2011-2012 and was a member of the coordinating council of the Russian opposition. In February 2022, he opposed the Russian military operation in Ukraine. After that, the chairman of the State Duma Committee on Culture, Elena Yampolskaya, spoke out against the sale of his books in stores, as well as the works of other authors who opposed the war— Leonid Parfenov, Boris Akunin and Dmitry Glukhovsky.

Read on RBC Pro Pro Why the recovery of the tourism industry turned into a transport collapse Articles Pro “The best days are behind”: what foreign media write about the crisis in the labor market : why talking about sex is so difficult Instructions Pro “No mobile under 14”: Musk, Gates and Bezos – about raising children Articles Pro How a boy from the slums became the richest Korean, ousting the head of Samsung Articles

RBC turned to Mitya Aleshkovsky and Dmitry Bykov for comments.

The list also included Foreign Agent AAV LLC, created by the former editor-in-chief of Ekho Moskvy. Alexey Venediktov. The Ministry of Justice himself recognized him as a foreign agent in April. Subsequently, Venediktov said that the department explained the reasons for his inclusion in the list: this is a salary at Ekho Moskvy; and dividends from the historical magazine Diletant, 76.43% of whose shares until recently belonged to the journalist (his wife Elena now owns a matching share). Venediktov promised to appeal against the decision of the Ministry of Justice.

In July, he registered the legal entity Foreign Agent AAB. with the right to publishing.

Radio station “Echo of Moscow” On March 1, it was disconnected from the air after the Prosecutor General's Office announced materials posted on its website with calls for extremist activities and false data about the actions of the Russian military in Ukraine. On March 3, the board of directors of Ekho Moskvy decided to liquidate the radio channel, and then corporate social media accounts were also deleted. At the frequency of “Echo” in Moscow on March 9, owned by the MIA “Russia Today” began to work Sputnik.

Authors Tags Subscribe to RuTube RBC Live broadcasts, videos and recordings of programs on our RuTube channel

Источник rbc.ru